48 עובדות שחייבים להכיר על טסטוסטרון והקשר שלו לחשק מיני

הרבה משקל מונח על כתפיו של הורמון הטסטוסטרון – הוא זה שאחראי לחשק המיני אצל גברים (וגם נשים, אך במינון נמוך בהרבה) וברגע שהוא לא מתקיים בגוף ברמות היסטריות, גם הפוריות עצמה נפגעת. מצד שני – מדובר בהורמון שהתרומה שלו לכם ולגופכם גדולה בהרבה ממה שאתם חושבים והוא ממש לא נוגע רק לתחום המיני. אז מה צריך לדעת על הטסטוסטרון? איך מגלים ירידה ברמות ההורמון ומטפלים בה בצורה מהירה וטובה? ומהם המיתוסים הכי גדולים בנושא שחשוב להפריך?

48 עובדות על טסטוסטרון

  1. הטסטוסטרון אחראי ליצירת זרע ודחף מיני .
  2. קיים קשר בין ליבידו לפוריות. בעיה בליבידו (האש, התשוקה המינית) תגרום לירידה בתפקוד המיני ופגיעה ברמה מסוימת באיכות הפוריות.
  3. למרות שהוא נחשב לכוח הגברי המתפרץ, הכריזמטי והכועס, לא באמת נמצאה הוכחה לכך שגברים בעלי ריכוז גבוה של טסטוסטרון הם כוחניים ועצבניים.
  4. הטסטוסטרון עוזר לייצור תאי הדם האדומים במח העצם. ככל שעולה הרמה כך פוחת הסיכון ללקות בשבץ מוחי והתקפי לב.
  5. הטסטוסטרון גם משפר את הזיכרון הוורבלי, את החשיבה המתמטית ואת יכולת תפיסת המרחב.
  6. מחקר שבדק גברים בעלי רמות טסטוסטרון גבוהות גילה שזוהי אוכלוסיית גברים שכמעט ואיננה חולה במחלת אלצהיימר.
  7. מחקרים אחרים הוכיחו שטיפולים להעשרת הטסטוסטרון בקרב גברים בעלי חוסר עזרו גם לטיפוח הזיכרון המרחבי והמילולי.
  8. אם נדמה לכם שהרופא ירשום לכם בכיף תוספת להורמון במצב של חוסר, תחשבו שנית. נטילת התוספת במינון מוגבר יכולה לחשוף אתכם לסרטן הערמונית ולכן הרופאים לא ממש ממהרים לתת אותה.
  9. גם בגוף האישה ישנו טסטוסטרון שמיוצר בבלוטת יותרת הכליה והשחלות, במינון נמוך.
  10. אצל הגבר מיוצר ההורמון באשכים במינון גבוה ובמינון מעט נמוך יותר בבלוטת יותרת הכליה.
  11. הטסטוסטרון קריטי לגברים יותר מנשים משום שהחשק המיני שלהן מושפע מכל מיני גורמים, שההורמון הוא אולי טיפה בים מתוכם.
  12. אנשים צעירים ובריאים נהנים מרמות הורמון תקינות
  13. הירידה בכמות הטסטוסטרון מתחילה מגיל 30 ופוחתת ב-10% כל עשור.
  14. אפשר לגלות את רמות הטסטוסטרון הקיימות על פי בדיקת דם פשוטה בקופת החולים.
  15. המיניות נפגעת רק אם רמות ההורמון נמצאות בתת, כלומר מחוץ לטווח הנורמלי.
  16. רמות נמוכות מאוד של הורמון הטסטוסטרון יכולות גם לפגוע בזקפה ואפילו ליצור אימפוטנציה.
  17. רמות נמוכות מאוד בקרב צעירים הן עניין סופר נדיר ובדרך כלל ייבדקו רק אם קיימת עצירה בצמיחת שיער הפנים או שהתקיימה פגיעה באשכים חלילה.
  18. תת רמה של טסטוסטרון מחייבת תוספת הורמונלית במרשם רפואי, משום שהיא מגדילה מאוד את הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס (מחלת דלדול העצם).
  19. מתן תוספת הורמונלית של טסטוסטרון לנשים כרוכה בתופעות לוואי גבריות כמו שיעור מוגבר באזורי הפנים והגוף, קול נמוך יותר וכו’.
  20. העלאת הטסטוסטרון לא תגביר או תשפר את הביצועים הגבריים במיטה ותצטרכו ללמוד בעצמכם איך להביא ליחסים מספקים יותר בכל מקרה.
  21. אין אחידות ברמות ההורמון בגוף והרמה משתנה לאורך היום ועל פי הסיטואציה.
  22. רמות ההורמון הגבוהות ביותר לאורך היום הן בשעות הבוקר.
  23. מסתבר שמחשבה על מפגש מיני או פנטזיה עשויים להעלות בקלות את רמת הטסטוסטרון.
  24. השמנה או משקל עודף מחבלים ברמות הטבעיות של הטסטוסטרון.
  25. השומן במצב זה הופך את הטסטוסטרון הגברי להורמון הנשי, אסטרוגן.
  26. חוסר בטסטוסטרון מביא איתו שינויים תכופים במצב הרוח, הפרעות בשינה, ירידה קוגניטיבית, צפיפות עצם מופחתת, שינויים בעור ומצב השיעור, מסת שריר ירודה ועלייה בבעיות בתפקוד המיני.
  27. מחלות כרוניות מסוימות מלוות במצב רפואי בשם “מהיפוגנודיזם מאוחר” הגורם לרמות נמוכות של טסטוסטרון.
  28. חוקרים גילו שרמות נמוכות מההורמון מעלות את סיכוני התמותה
  29. רוב הגברים מתביישים לבצע בדיקה או להתלונן בפני הרופא על בעיה בתחום המיני ולכן ניתן לומר שרוב הגברים אינם מאובחנים ולא יודעים האם קיים אצלם חוסר.
  30. אחד מכל חמישה גברים סובל מסינדרום מטבולי (הידוע גם כסינדרום X) שמשלב הפרעות רפואיות מסוימות כמו לחץ דם גבוה, השמנת יתר וסוכרת וגם סיכוי לפיתוח חוסר בטסטוסטרון.
  31. צריכת אלכוהול וחשיפה למתכות כבדות מעלה סיכון לירידה דרסטית ברמות ההורמון
  32. דלקת אשכים, חוויית טראומה, והזדקנות הם גורמים נוספים.
  33. רוב הטיפולים הרפואיים מתרכזים בזריקות וכדורים, אם כי הנטייה העדכנית בעולם הרפואי היא להימנע ככל האפשר מכדורים.
  34. אורח חיים בריא מעשיר את הרמה הקיימת בגוף ונחשב לטיפול חובה בקרב סובלי הסינדרום המטבולי.
  35. אם הגבר לא מקיים שגרה קבועה של תזונה בריאה וספורט, שום טיפול לא יצליח לעזור לו בצורה טובה.
  36. אפשר להעלות את רמות הטסטוסטורון בגוף בדרכים טבעיות לחלוטין
  37. קיימים תכשירים שנרקחים מצמחי מרפא ונחשבים לתוספי תזונה בשל כך. ניתן להשתמש בהם כדי לשפר את התפקוד המיני ולעזור במקביל להעשרת מאגר הטסטוסטרון.
  38. מחקר אירופאי מפורסם מצא כי גברים שמתאמנים באופן קבוע הם בעלי רמות טסטוסטרון מעולות לעומת אנשים שמוגדרים כ”בטטות כורסה”.
  39. אותו מחקר גילה גם שהאימונים היו יעילים יותר לעלייה ברמות הטסטוסטרון מאשר להורדה במשקל. מכאן שהאימונים יחזירו אתכם בטיל לעניינים ולא תצטרכו להמתין תקופה ארוכה.
  40. צריכת מזונות מטוגנים, שומניים ובשר אדום משבשים את הרמה הקיימת.
  41. צריכת מזונות שעניינם פחמימות מורכבות, חומצות שומן, חלבונים וברזל ימנעו דילול במאגר ההורמון וישמרו על רמות גבוהות גם בגיל מתקדם.
  42. חוקרים גילו שתוספי תזונה המכילים ויטמין C וויטמין E מגנים על המאגר הקיים מפני פגיעה במצב של מתח. ויטמין סי ניתן למצוא בשלל פירות הדר, פלפלים, כרובית, שעועית ירוקה, אפונה ירוקה, ברוקולי, ירקות עלים, עגבנייה ועוד. ויטמין אי ניתן למצוא בשקדים, גזר, סלק, מנגו, זרעי חמנייה וגם בברוקולי ועגבניות.
  43. חוקרים אחרים גילו ששילוב ויטמין B עם אבץ מגביר את רמות הפוריות, כנראה כתוצאה מהעלאה ממוקדת של רמות הטסטוסטרון. תוכלו למצוא את השילוב הנפלא בביצה, ירקות ירוקים, בננות, תרד, אבוקדו ודגני בוקר.
  44. על פי אוסף מחקרים בנושא, מספיק שבוע של מחסור בשעות שינה כדי לפגוע ברמת הטסטוסטרון הקיימת בגוף. המחקרים מתייחסים ל-5 שעות שינה ומטה לאורך הלילה וממליצים לישון לא פחות מ-7-8 שעות כדי לשמור על הקיים.
  45. ויטמין נוסף שידוע בהעשרת מלאי הטסטוסטרון שלכם הוא ויטמין D ואפשר לקבל אותו כמובן מחשיפה לשמש, אבל לא ברמה מספיקה. לכן תצטרכו לאכול דגים, דגני בוקר מלאים, מוצרי חלב (3% ומעלה), ביצים, קוויאר ופטריות.
  46. כבר סיפרנו לכם שפעילות ספורטיבית עוזרת לרמות הטסטוסטרון התקינות? כעת נגלה לכם שגם פעילויות גופניות רגועות למדי כמו טאי צ’י, הליכה, רכיבה על אופניים, יוגה ומדיטציה מועילה מאוד.
  47. בכלל, כל פעולה שתעזור לכם להפחית מתחים ומועקה תעזור לרמות ההורמונים בגופכם להשתפר.
  48. אם אתם מרגישים ירידה בזקפה הספונטנית, בכוח, בערנות לאורך שעות היום, בתפקוד הקוגניטיבי, ביכולת להתאמן ובמצב הרוח – גשו להיבדק והיעזרו בכל העובדות שאספנו כאן כדי להחזיר את העניינים למסלולם התקין.

 

טסטוסטרון

0
העגלה שלך